Heroji 2014.

ivan đikić, davor lessel, kristijan ramadan, janoš terzić

Otkrili su gen za brže starenje i tumor jetre i spasili život dječaku

Hrvatski znanstvenici smatraju kako se praćenjem tog gena može bolje proučavati način nastanka tumora i brže razvijati lijek

OPŠIRNIJE

Međunarodni tim znanstvenika među kojima su Ivan Đikić, Davor Lessel, Kristijan Ramadan i Janoš Terzić otkrili su važan, tada nepoznati gen.

U laboratoriju su ga proučavali nekoliko godina. A onda su hrvatski znanstvenici Janoš Terzić s Medicinskog fakulteta u Splitu i Ivan Đikić s Sveučilištu Goethe u Frankfurtu otkrili da se radi o genu koji čuva naš DNK i nasljedni materijal koji se prenosi sa stanice na novu stanicu.

- Uočili smo da naš gen, tj. protein koji iz njega nastaje, pomaže da stanice prežive ako ih izložimo kemikalijama ili zračenju. On popravljava oštećeni DNK – pojašnjava Janoš Terzić.

Javili su im se kolege iz Njemačke. Rekli su da liječe dječaka, koji ima rak jetre, ubrzano stari i ima upravo taj gen. Analizom tkiva jetre shvatili su da je gen ‘kriv’ za bolest dječaka koji je nažalost umro. Gen su nazvali Spartan, a javili su im se i kolege iz Australije. I ondje su imali dječaka sa istim problemima. Naši su znanstvenici uspjeli krvne stanice dječaka ‘izliječiti’ u laboratoriju tako što su u njih ubacili zdravi Spartan. I on je preminuo, no pomogli su njegovoj obitelji.

- Analizirali smo im gene i vidjeli da i mlađi brat od 13 godina ima mutirani Spartan. Upozorili smo roditelje da češće kontroliraju njegovu jetru. Na kraju su u ranoj fazi otkrili tumor i transplatirali mu jetru te produljili život - pojasnio je Terzić. Sada otkrivaju što točno ‘pokvareni’ Spartan radi tijelu kako bi pronašli lijek.

U istraživanju gena koriste laboratorijske miševe

Naši znanstvenici koji su radili na otkrivanju Spartana trenutačno uzgajaju laboratorijske miševe s mutiranim genom. Cilj je upoznati ga i otkriti na koji točno način djeluje na stanice, jer jedino tako mogu se s njim suočiti i osmisliti učinkoviti lijek. No do toga će proći godine.

Rak jetre se javlja vrlo često i uglavnom napada starije

Rak jetre je peti po učestalosti i godišnje od njega oboli oko 500.000 ljudi u svijetu. Rijetko se razbole mlađi ljudi prije četrdesete godine, iako postoje i slučajevi bolesti kod tinejdžera. Najveća mu je učestalost sa 70 godina. Rizici su hepatitis i alkoholna bolest.